VIRKKAA NEULOTTUA PINTAA + OHJE LAPASIIN

Miten virkataan neulottua pintaa? Postauksessa niksit, joiden avulla se onnistuu. Lisäksi mukana on ohje, jolla saat tehtyä naisten kokoiset lapaset. Silmukkamäärää lisäämällä tai poistamalla ohje taipuu myös lapsen ja miehen käteen. 

Käyttämäni tekniikat löytyivät helposti youtubesta hakusanoilla "waistcoat stitch" ja "crochet ribbing". Resori onkin tehty työssä ensin, jonka jälkeen yhdistin tasona tehdyn resorin renkaaksi ja poimimalla sen reunasta kiinteillä silmukoilla itse lapasosan. 

Viitosen koukulla ja Dropsin Nepal-langalla nämä syntyivät kahdessa tunnissa. Aika uskomatonta!

Ohje on viitteellinen ja lopullinen silmukkamäärä ja muu riippuu aina oman käden koosta sekä omasta käsialasta. Waistcoat stitchiä tehdessä saa tehdä todella väljää käsialaa, ettei pinnasta tule liian tiivistä. 

Ohje virkattuihin lapasiin

 1. krs: 9 kjs
2. krs: Tee 8 kiinteää silmukkaa aloittaen 2. kjs puikosta lähtien 
3. krs: Tee 8 piilosilmukkaa
4. krs: Tee kiinteä silmukka piilosilmukan taakse
Toista 3-4 rivejä 30 kertaa
Ompele resori renkaaksi.

Virkkaa lapasosa *Waistcoat stitchillä

Virkkaa resorin reunaan 24 kiinteää silmukkaa waistcoat stitch -tyylillä. Viidennellä kerroksella lisää joka 5. silmukalla kaksi kiinteää* koko kerroksen ajan.  Virkkaa* kunnes lapanen ylettää peukalon alaniveleen.

Peukalon kohta:
Virkkaa* kierroksen ympäri kunnes tulet kämmenen puolelle peukalon tyveen, luo 7 kjs peukalon ja etusormen välistä, kiinnitä 7. silmukkaan  aloittaen kjs alusta peukalon toiselle puolelle.
Virkkaa* kunnes nimetön peittyy, sitten kavenna kärkikavennukset.

Kavennukset (virkkaa waistcoat stitch -kiinteitä*):
1 kavennusrivi: Joka 5 silmukka hypätään yli, 
2. Virkkaa kerros kiinteitä*.
3. kavennusrivi: Joka 4 silmukka hypätään yli
4. Virkkaa kerros kiinteitä*.
5  kavennusrivi: Joka 3 silmukka hypätään yli
6. Virkkaa kerros kiinteitä*.
7. kavennusrivi: Joka 2. silmukka hypätään yli
8. Virkkaa kerros kiinteitä*.
Vedä lanka silmukoiden reunan läpi neulalla ja vedä suppuun, päättele.

Peukalo:
Virkkaa 15 kiinteää silmukkaa peukalon kohtaan. Virkkaa kiinteitä waistcoat stitch -tyylillä kunnes peukalon kynsi näkyy. Kavenna joka 2. silmukka, virkkaa kerros väliin kiinteitä*.
Kavenna jälleen joka 2 silmukka ja virkkaa kerros kiinteitä*.
Vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi ja päättele langanpäät. 

3 kommenttia

  1. Eikä miten hauska tekniikka! Melkein pakko kokeilla, kun saan nykyisen työn pois koukulta.

    VastaaPoista
  2. Ihan uusi silmukka mulle, ehdottomasti kokeilen! Kiitos inspiraatiosta :)

    VastaaPoista
  3. Nämä on kyllä tosi kivannäköiset! Jos lapasille vielä tulee tarvetta, täytyy laittaa kokeiluun!