MYYVÄ OTSIKKO BLOGIPOSTAUKSESSA KIINNOSTAA LUKIJOITA (mutta sopiiko se käsityöblogimaailmaan?)

Silmiini osui tänään eräs artikkeli, jonka aihe liippaa omaa blogiani todella läheltä. Kuka muu on sitä mieltä, että otsikon keksiminen on se blogipostauksen vaikein osa-alue? 

Hep! Täällä! Olen lukenut lukemattomia muitakin artikkeleita seo:sta, eli search engine optimizationista, mutta tämä sai minut kirjoittamaan aiheesta oikein blogipostauksenkin. Olen yrittänyt laittaa otsikkokenttään aihetta kuvaavan sanan, jolla lukijat sen helposti löytäisivät hakukoneen avulla. Joskus se on onnistunut, joskus taas sitten ei lainkaan. Informatiivinen otsikko on mielenkiintoinen ja se pitää sisällään mitä juttu koskee. Näistä kahdesta ehdosta useimmiten mulla toteutuu jälkimmäinen, mutta lukijoiden houkuttelemiseen se ei riitäkään. 

Ei riitä siis, että laittaisin tämän jutun otsikoksi "Pipoa tekemässä" tai "Neulottu pipo". Sen pitäisi olla "Näin teet onnistuneen palmikkoneuloksen pipoon", vaikka itse asiassa minulla ei juurikaan ole palmikkoneuloksen tekemisestä sen kummempaa sanottavaa kuin voi lukea vaikka Novitaknitsistä.

Toinen neronleimaus syntyi melkein heti ensimmäisen perään. Otsikon lisäksi jutun pitäisi olla lukijalle hyödyllinen. Mitä hyötyä lukija saa siitä, että esittelen vaikka ommellun paidan? Ei mitään, ellei lasketa sitten vaikka inspiksen lähdettä tai idean jatkokehittelyä omaan työhön. Lukijan kannalta se viisiminuuttinen, jonka hän käytti minun juttuni lukemiseen, on täysin yhtä tyhjän kanssa. Mulla ei ole tarjolla melkein koskaan mitään hyödyllisiä vinkkejä, tai kangassuosituksia. Usein kerron vain omasta työstäni ja mitä ajatuksia se minussa herätti. Ymmärrän, ettei se ole lukijalle välttämättä se mielenkiintoisin sisältö. Ehkä se on sitten sellainen päiväkirjamainen luonnostelma, jota olen tähän asti kutsunut blogipostaukseksi. 

Juttu sai kuitenkin minut ajattelemaan. Se nosti entisestään minulle tärkeän somekanavan arvoa, jonka koen yhä useammin tärkeämmäksi viestintämuodoksi. Se alleviivasi, miten tärkeää instagramiin tuottamani sisältö on. Se juuri vastaa siihen tarpeeseen, joka minulla aikoinaan bloginkin kanssa oli. Hihkua sitä innostusta, jonka saan käsitöistä ja vaikka keskeneräisistäkin versioista. Minulle ei ole koskaan ollut tärkeintä se lopputulos, vaikka niiden esitteleminen yleensä blogin peruskauraa onkin. Sen sijaan tekemisen jakaminen on se minun juttuni. 

Tämän jutun otsikko oli "60-luvun opettaja". Ehkä se oli huono valinta, vaikka informatiivinen olikin. Olisiko parempi ollut kirjoittaa vaikkapa "Vinkit teemapäivään: Näin pukeutuisit 60-luvulla!".


Suuri oivallukseni onkin, että vaikka kaikki nämä vuodet olen kuvitellut tehneeni blogia ensisijaisesti teille, olenkin tehnyt sitä vain itselleni. En juurikaan ole tarjonnut mitään kummoisempaa niksinurkkaa lukijan avuksi. Joitakin ohjepostauksia kyllä löytyy, mutta pelkästään niiden ympärille en ole ajatellut tätä edelleenkään rakentaa. Mietin kovasti, mikä minua saa tämän parissa jatkamaan. Ehkä instagram ja blogi yhdessä täydentävät toisiaan, vaikka ne eivät olekaan ehkä markkinoiden ykkösiä lukijoissa tai kiinnostuksessa. Ei kyllä voi väheksyä instagramin yli tuhatta seuraajaakaan. Jokuhan niissä pelkissä työkuvissa teitä kiehtoo. 

Kuka muu on lukenut tämän aiemmin linkkaamani otsikko-artikkelin? Mitä ajatuksia se teissä käsityöbloggaajat herätti?

Minun mielestäni tuollainen mainostyyppinen otsikointi ei sellaisenaan ole ainakaan käsityöblogien perusrunkoa. Voisiko se kuitenkin olla? Saisiko sillä nostettua blogimaailmassa käsityöblogien sijoittumista?

20 kommenttia

  1. Njaa, itselle tärkein on kerätä ne omat jutut muistiin ja tietenkin on ollut kiva kun muutkin ovat löytäneet blogiin. Feissarissa olen huomannut, että postaukset, jotka tosiaan otsikoin vain esimerkiksi "paidasta Hame" saa enemmän lukijoita kuin taas tarkkaan mietitty otsikko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on muuten jännä arvata, mikä kiinnostaa lukijoita ja mikä ei. Useimmiten olen itse väärässä, kun mietin näitä etukäteen ja joku mun mielestä ihan hassu juttu kiinnostaa kauheasti ja sitten toisaalta joku vaikeampi juttu taas ei yhtään. Esim tällaisia mulla on ollut sukkahousuista virkattu kori (tosi kiinnostava) ja tikkitakki (vähemmän kiinnostava). Mielenkiintoista :D

      Poista
  2. Minä en jaksa optimoida otsikoita mahdollisimman houkutteleviksi. Suorastaan ärsyttää semmonen klikkien kerääminen, varsinkin jos niistä klikkauksista ei edes hyödy mitään. Kuten esimerkiksi minä. En saa rahaa siitä, kuinka moni yksittäisiä postauksia lukee niin miksi ihmeessä sitten tekisin otsikoita joista näkyy kilometrin päähän että sillä yritetään nyt vain kerätä klikkauksia? Ymmärrän kyseisen otsikoinnin kyllä blogeissa joissa blogi on leipätyö, tai edes sivutyö. Olen myös äärimmäisen laiska kirjoittamaan ohjeita. Jos internetistä löytyy jo monta sataa ohjetta perusvillapaitaan, minkä ihmeen takia mun pitäisi nähdä se vaiva että kirjoittaisin vielä yhden, jos voin vain suurinpiirtein kertoa mitä tein.

    Joskus tuntuu että olen todella outo kun en jaksa optimoida ja yrittää haalia kaikkia mahdollisia etuuksia mitä lukijamäärälläni varmasti saisin. Enkä ole edes mennyt blogiportaaleihin. Minusta kuitenkin käsityöblogien paras anti on arkistona toimiminen. Instagramkuvat ja neulepodcastjaksot ovat ihania mutta ne tulee ja menee, ei niihin kukaan jälkikäteen palaa. Mutta blogi hakusanoineen, niihin kyllä palataan, haetaan inspiraatiota ja käydään tsekkaamassa että niin mikä lanka ja mitkä puikot ne nyt olikaan jne.

    Joissain kaupallisissa perheblogeissa näkee otsikointia joka ei lopulta edes vastaa millään tavoin itse sisältöä mutta ovat houkuttelevia. Omaan makuuni ovat enemmän rehellisemmät otsikot. Lempiblogeista lukee kuitenkin kaiken, oli otsikko mikä oli joten minusta on parempi otsikoida siten että hakukoneella löytää mitä etsii.

    Ja varmasti kääntäisin takkini tässäkin asiassa jos alkaisin jostain syystä saada palkkaa blogista ja palkan suuruus määräytyisi kilkkauksista, jo rupeaisi varmasti minunkin otsikot muuttumaan :D :D :D Joten tilannekohtaista toki tämä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla Terhi, että noinkin ansioitunut bloggari tekee hommaa rennolla otteella! Se lupsakkuus muuten näkyy blogissasi ja se on mielestäni just se sun blogin juttu. Ihmisläheisyys ja helposti tavoitettavuus :) Hyvä!

      Poista
  3. Tästä voisi kyllä höpötellä vaikka kuinka. Hyvä otsikko ei mielestäni ole välttämättä mikään mainoshenkinen, seireenimäinen houkuttelukutsu, vaan lukijan palvelua. Hyvä postaus, joka on huonosti otsikoitu eli ei houkuta lukemaan, on vähän niin kuin tylsästi paketoitu lahja: paketti ei tee oikeutta sisällölle. Jos näkee vaivaa postauksen eteen, miksei myös viimeistelisi sitä hyvin? Harva jättää villasukissakaan lankoja päättelemättä. Ja etenkin jos haluaa niitä lukijoita lisää, otsikoinnilla on merkitystä. Ja tietty sen Googlenkin kannalta. :) Itse tosin pikkuisesti inhoan Googlea: se helposti tylsistää otsikointia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, googleoptimointi on kyllä ankeaa, vaikkakin tavallaan tosi tärkeää. Kyllähän sitä haluaa, että omia juttuja noteerataan ja luetaan, mutta ei kuitenkaan sen oman blogin kustannuksella.

      ITse koitan pitää blogin visuaalisen ulkonäön hyvänä, mutta sisällössä olisi kyllä välillä tekemistä :D

      Poista
  4. Suurella kanavalla otsikolla voisi olla mekitystä, mutta täällä "itsekseen" kuvat merkkaa ainakin minulle huomattavasti enemmän. Merkitys on myös varmaan sillä mitä blogeilta haluaa niitä lukiessaan. Itse tykkään ihailla toisten taitoja ja joskus saada jopa ideoita, ohjeet noudan ihan muuta kautta (jos haen ollenkaan). Omaa blogiani pidän juurikin itseäni varten muistaakseni mitä on tullut tehtyä, mutta jaan sen toki muillekin jos jotakuta asia kiinnostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just noin mäkin teen tätä. Ohjeita harvemmin luen blogeista, vaan yleisimmin lehdistä ja pinterestistä bongailen.

      Poista
  5. En ollut lukenut tuota otsikointipostausta. Kiitos kun linkkasit sen. Sitä kautta osallistuin blogihaasteeseen. Minustakin otsikon keksiminen on vaikeaa. Minua ei haittaa mainostyyppinen otsikointi, kunhan postauksessa on sitä, mitä otsikossa luvataan.

    Tuntuu, että en voi vaikuttaa postausten suosioon. Usein sellaiset postaukset, joista ajattelen kaikkien tykkäävän, eivät saa paljon lukijoita, kun taas minun mielestäni ei-niin-ihmeelliset saattavat kerätä minun mittapuulla paljonkin klikkauksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, jos innostuit linkin blogin jutuista! Itselle ne jäivät vähän kaukaisiksi, ja yritän edelleen miettiä miten soveltaisin niitä omassa blogissa. Tämä ei ole kaupallinen blogi, mutta yhteistyötä kuitenkin jonkun verran on. Siksi asia koskettaa, mutta taas sitten toisaalta ei ollenkaan. Onhan se hyvä miettiä omaa linjaa asian suhteen kuitenkin, ja olla jonkun verran suunnitelmallinenkin. Se on just mun heikoin lenkki. En suunnittele etukäteen mitään ja sitten lopputulos näyttää helposti spontaanisti tehdyltä. Niin kuin se oikeastaan onkin :D

      Poista
  6. Luin saman artikkelin aiemmin tänään ja hyvin samansuuntaisia ajatuksia heräsi. Artikkelin esimerkeissä hyvistä otsikoista on tuo sama kuin sun pipoesimerkissä, että hyvä otsikko vaatisi erilaisen sisällönkin juttuun. Kuinka monella on oikeasti aikaa ja mahdollisuuksia esimerkiksi yksittäisen lankakeräfiilistelyn sijasta kirjoittaa isompi juttu "paremmalla" otsikolla?

    Toisaalta mä myös uskon, että inspiraation ja vertaistekemisen merkitys on isompi kuin monissa blogiohjeissa annetaan ymmärtää. Jos lukija tietää löytävänsä blogista omantyylisiä töitä, omaan värimaailmaan iskeviä materiaaleja tai kauniita kuvia, voi otsikko olla hyvin se Neulottu pipo, joka kertoo, millaista työtä esitellään. Uudet lukijat puolestaan katsovat etenkin diy-blogissa varmaan aika paljon kuvaa, joten yhdellä hyvällä kuvalla voi korvata useammankin laimean sanan otsikosta. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se inspis -ja vertaismerkitys on musta näiden kässäblogien suola. Itekin käyn kuolaamassa aina kivojen blogien herkullisia kuvia, jotka herättelee oma käsityöinnostusta. Vaikka siitä ei mitään maksetakaan ja palkkio on ihan joku muu kuin parisataa euroa tilillä.

      Poista
  7. Minäkin luin samaisen artikkelin ja luin myös yhdessä fb:n bloggaajaryhmässä käymäsi keskustelun, ja lähinnä ärsyynnyin. Minä en hae blogeista pelkkiä tee näin -vinkkejä ja raflaavat otsikot jotka eivät tekstissä toteudukaan, ärsyttävät suuresti. Vaikka bloggaaminen on minulle myös työ, kirjoitan ensisijaisesti silti itselleni, muuten kokisin olevani epäaito. Valitettavasti se klikkaushakuisuus myös näkyy monissa blogeissa ja vaikka niitä avausklikkauksia tulisikin paljon, harvoin niihin tulee mitenkään erityisesti hakeuduttua. Harvoin se "houkutteleva otsikko" edes tulee täytetyksi itse tekstissä. Kaupallisuus ei myöskään edelleenkään ole se millä blogiin saa liikennettä. Kannattaa lukea myös Mami Go Go:n parin päivän takaiset mietteet aiheesta. Sinun blogisi taas on niitä joihin tulee aina välillä hakeuduttua (esim. googlen kautta) ihan siksi, että muistan sinun tehneen sen kivan paidan silloin ja oiskohan sinulla joku kiva uus juttu tai ihan vain mitähän sulle kuuluu. Hyvän mielenblogi, joka inspiroi ihan muista syistä kuin raflaavista otsikoista. Ja toivottavasti omanikin koetaan niin. Eli todellakin haluan nähdän ne valmistuneet lapaset jatkossakin, ihan pääosassa, sinun blogissasi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla Mimmu, että tämä blogi on jäänyt sun lukulistalle <3 Kiitos siitä!

      Jatkossakin tulee lapaspostauksia. Ihan vaan koska niin mä haluan.

      Poista
  8. Pakko jatkaa vielä tähän keskusteluun. Suurin osa kässäblogeista on todellakin vain sitä omien töiden esittelyä. Toisinaan se voi olla välillä vähän tylsääkin ja siksi on ilahduttavaa, jos jonkun blogissa on esillä välillä vähän jotain muutakin kulmaa. Mut silti oon siitä eri mieltä, etteikö se pelkkä esittelypostauskin voisi olla tosi kiinnostava ja inspiroiva. Ei kässämaailmassa etsitä pelkkiä ohjeita, vaan myös ideoita ja inspiraatiota. Ja ihan yhtä lailla, kun vaikka muoti- tai lifestyleblogeja seurataan kiinnostavien persoonien vuoksi, niin sama on mielestäni myös käsityöblogeissa. Käsityöharrastajiakin on niin monenlaisia ja jokaisella on omat vahvuutensa. Itse kyl tykkään siitä, että blogissa on silti joku sellainen sen kirjoittajalle luonteenomainen henki ja tulokulma. Esim. yksi kässäbloggari on erityisen taitava teknisesti, toinen on hirmuisen luova ja oivaltava, kolmas tekee kierrätysjuttuja ja neljäs tuo aina mukanaan tuullahduksen uusimmista pukeutusmistrendeistä (lue: esim. sinä! :) ). Ei minusta jokaista blogia kannata täyttää niillä ohjeillakaan. Mut itse kyl mietin aika paljonkin sitä, että kenelle blogia teen ja mikä olisi heille kiva juttu. Lähtökohtaisesti koko blogini on jo anyway sitä, mistä itsekin tykkään, ni ei se minusta tee blogista mitenkään keinotekoista, vaikka ajattelisi myös niitä lukijoitaan. Oikeastaan en edes ymmärrä sellaista ajatusta, ettei ajattelisi ollenkaan lukijoitaan. Paitsi siis silloin, jos tekee blogiaan todella pienimuotoisesti ja ei esim. piittaa tuon taivaallista siitä, että lukeeko sitä kukaan. Mua vaan naurattaa jo nyt, kun oon seurannut sun blogia niin pitkään, että tässä tuntuu pinnan alla taas sellainen pienen pieni "blogikriisi". Taisit viimeksi huikata, et pistäpä kalenterimerkintä puolen vuoden kohdalle, ni siellä odottaa se seuraava kriisi. Oisko siitä edellisestä nyt sit about se 6 kk? ;) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äläpä! :D kuusi kuukautta on hyvä aika miettiä aina omaa kehityssuuntaa. Selkeästi mun elämä jakautuu puolivuotisjaksoihin. Sitten aina kelataan että mitenkäs se nyt menikään.

      Poista
  9. Silloin, kun en ollut vielä töissä, jaksoin seurailla lukijamääriä ja pitää aikataulua, että varmasti sain _vähintään_ yhden postauksen kuussa tehtyä. Pohdiskelin ja mietin otsikoita (tosin olen aina sellainen hätähousu, että varmasti tuli kovinkin epäoptimoituja lopulta, kun en jaksanut veivata).

    Jokaisella blogilla on oma juttunsa. Sulla on mielenkiintoisia juttuja, sulta saa aina vinkkiä trendeistä, katsella kivoja kuvia. DIY-ohjeisiin ynnä muihin menee ihan hirveästi aikaa ja vaivaa. Voi, kuinka monta mulla onkaan työn alla ollut varmaan jo kohta toista vuotta!! Hoksasin nimittäin tuona aktiivibloggausvuotenani, että ohjeet tuo klikkauksia ja kävijöitä.

    Mutta miksi niitä tarvisi olla sen enempää? Jos osaat jonkun jutun, jota ei muualla ole neuvottu, niin toki on kiva, että jaat ohjeet meidän muiden kanssa. Ei niitä ohjeita ja muuta kikkailua tarvitse tehdä vaan sen vuoksi, että niitä nyt olisi hyvä olla paljon. Enemmän mä haluan nähdä ihan sitä tavallista sun tyylistä bloggaamista - sitä, minkä vuoksi tätä blogia luen. Lopulta aika harvoin teen minkään DIY-ohjeen mukaan yhtään mitään, vaikka ne kovasti inspiroisi ja innostaisikin. En vaan osaa. Kaivan jonkun kaavalehden esiin ja metsästän samanlaisen sieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin mietin tuota ohjetykitystä, että miksi niitäkin vääntäisi koko ajan. Kuka niitä silleen hirveesti käytännössä soveltaa, toki niitä on hyvä itelle kirjoittaa muistiin jos joskus haluaa palata.

      Jotain ohjepostauksia olen tehnyt, koska on tuntunut hyvältä tehdä. Mut liikaa, ei todellakaan :D

      Poista
  10. Jos blogin tarkoitus on myydä jotain ja tehdä rahaa, niin silloin pointti on se, että houkuttelee sillä mahdollisimman paljon ihmisiä paikalle. Jos se kuitenkin on itselle harrastus ja pääasiassa on ilon tuottaminen itselle ja siinä sivussa toivoen, että ehkä siitä joku hyötyy, niin silloin tuollainen päiväkirjamainen tyyli ei haittaa. En itse jaksa kovin kauaa seurata blogia, jonka postauksista tulee läpi se, että kirjoittaja ei tee sitä itselleen vaan muille ja jatkuvasti myy jotain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Ja koska tää ei ole mun päätyö, niin en ole klikinmetsästystuulella. Joskus oma kirjoittama juttu vaan niin omasta mielestä kiva, että sitä tekee mieli toitottaa muillekin. Mut onko sekään nyt hyvää nettietikettiä. Ja vanhojen postausten uudelleen linkityskin on kielletty jossain faceryhmissä. Spämmäämisestä nyt puhumattakaan.

      Poista