Nappaa vinkit elastaanittomaan ompeluun

Moni säikähti viikko sitten netissä kiertänyttä kirjoitusta elastaanin tuhoamista puuvillatrikoovaatteista. Outi Les Pyyn blogipostaus valotti, kuinka vaatemaailma on muuttunut kuluneiden kymmenien vuosien aikana ja miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttanut sitä hyvin lyhyessä ajassa.

Muutoksia on tapahtunut paljon: Puhtaista kangaslaaduista on pikku hiljaa siirrytty kohti sekoitekankaita. Yhä useammin puuvillatrikoinen paita sisältää siis myös elastaania. Kumimaisen elastaanin tarkoitus on tehdä kankaasta venytystä ja palautumista kestävä. Lisäksi sen ansiosta vaate sopii yhä useammalle kuluttajalle vartalon muodosta riippumatta. Varjopuolena on elastaanin takia muodostuvat olemattomat uusiokäyttömahdollisuudet. Lue kuvan jälkeen vinkit elastaanittomaan ompeluun!

Tiedän monen kotiompelijan suosivan iisinä ommeltavana pidettyä trikoota. Syitä onkin helppo löytää. Elastaanitrikoolle on kuitenkin vaihtoehtoja joustavien vaatteiden genressä.

Nappaa tästä vinkit elastaanittomaan elämään:

- Mieti vaatteen käyttötarkoitusta: Tarvitseeko vaate erityistä joustoa ja palautumista? Tuleeko se päälli- vai aluskerraksi? Tee ulkovaatteet niille soveltuvista materiaaleista.

- Hanki oikeanlaiset ompeluneulat puuvillatrikoolle. Käytä pienikokoisia (60/70) microtex-neuloja, jotka soveltuvat terävän päänsä ansiosta lähes kaikille kangaslaaduille. 

- Esipese puuvillatrikoo 60 asteessa ennen käyttöönottoa. Näin se kutistuu ennen ompelua mittoihinsa. 

- Pohdi voiko jonkun vanhan vaatteen uusiokäyttää lapsen vaatteena. Tsekkaa bändipaidat ja muut vähälle käytölle jäävät ja vähennä ylipäänsä uusien kankaiden hankkimista.

- Osta vain tarpeeseen ja osta laatua. Kokeile aina kangasta ennen ostopäätöstä tai tilaa mallitilkku, kysele kokemuksia ja lue arvioita. 

- Tutki olisiko interlocktrikoo, jaquardneulos, ribbitrikoo tai puuvillacollege sinulle soveltuvia vaihtoehtoja. Niitä nimittäin löytyy myös kuosillisina! 

- Muista että neulos joustaa jo itsessään.

Elastaanitrikoon hyvät ja huonot puolet

Elatrikoota on melkein mahdoton saada ommellessa reikiintymään saumoista. Kuulostaa ihmeelliseltä, mutta kokemus on osoittanut puuvillatrikoiden reikiintyvän nopeammin kuin elastaanillisten, jos ompeluneuloina käyttää jersey- tai stretch-neuloja. Paksut jerseyneulat eivät suinkaan solahda neuloksen silmukoiden väleistä, vaan toisinaan rikkovat pinnan ja aiheuttavat reikiintyviä saumoja. Puuvillatrikoon reikiintymisongelmalta välttyy kun käyttää saumurissa microtex-neuloja koossa 60 tai 70. 

Elastaanitrikoon ominaisuuksiin kuuluu ehdottomasti venyvyys. Sen ansiosta vaate ei jää heti pieneksi ja toisaalta lasten on helppo pukea joustavia vaatteita päälleen itse. Monet laadut kestävät pesusta toiseen 60 asteen pyöritystä ja kuivuria, valmistajien ohjeista huolimatta. Elastaanin sanotaan venähtävän korkeammissa pesulämpötiloissa, mutta näin on käynyt vain siitä tehdyille aikuisten vaatteille meidän taloudessamme. Pienikokoiset lastenvaatteet ovat pysyneet parempina ja siirtyneet käytössä isosiskolta pikkusiskolle.

Käytöstä poistettavien joustavien trikoovaatteiden kierrättäminen tekstiilijätteenä on kuitenkin mahdotonta. Nykyään ei vielä ole saatavilla tarpeeksi kehittynyttä tekniikkaa poimia elastaanikuidut tekstiilijätteen seasta. Mitä käytöstä poistettaville elastaanitrikoille voi tehdä?  

Meidän taloudessa niistä tehdään siivousrättejä tai leikataan matonkuteeksi. Trikookuteesta voi tehdä mattoja ja säilytyskoreja virkkaamalla. Näin yksi tekstiili voi olla eri muodoissa käytössä kymmenen vuoden ajan, ennen kuin siitä hankkiudutaan eroon jätteenpolttolaitoksessa.

Suuren osan vaatteista voi tehdä jostain muusta materiaalista kuin elastaanitrikoosta. Ainoastaan alusvaatekertana käytettävät aluspaidat ja trikoohousut sekä urheilu- ja uimavaatteet kaipaavat elastaania. Tämäkin kuvissa päälläni oleva paita on tehty 100% puuvillaisesta interlocktrikoosta. 

Laadukas interlock on napakkaa ja palautuvaa, eikä lörpähdä. Ihan samalla tavalla interlock-kankaista löytyy huonolaatuisia kuin elastaanitrikoistakin. Kannattaa olla tarkkana kankaiden laadun kanssa muutenkin, ettei joudu tekemään heti uutta vaatetta pilalle menneen tilalle. 

Tykkäsitkö postauksesta? Jaa se myös ompelusta kiinnostuneelle kaverillekin. Kerro kommenteissa omat vinkkisi elastaanikuorman vähentämiseen. Tsekkaa myös Kototeko-blogin #elastaanitonompelu haaste!

ps. Outi Les Pyyn blogipostaus luettavissa täällä. 

3 kommenttia

  1. Onko interlock siis joku muu kuin peruspuuvilla?Elastaania on valmiissa vaatteissa melko usein ja varsinkin lasten vaatteissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elastaania todellakin on usein, lähes poikkeuksetta. Aina ei näin ole ollut. Marimekko varsinkin suosii ihan tavallista singletrikoota.

      Interlock on yksi neulostyyppi. Sitä voisi kuvailla minimaaliseksi oikein-nurin-neulokseksi. Näyttää molemmilta puolilta samanlaiselta mutta silmukat eivät samalla tavalla erotu kuin ribbissä, eikä siinä ole samanlaista poikittaisjoustoa. Namedin sivuilla sanotaan näin: "Interlock on erittäin joustava neulos, joka näyttää samalta sekä nurjalta että oikealta puolelta. Interlockia käytetään erilaisissa joustavissa urheilu- ja vapaa-ajanvaatteissa. Ommeltaessa kangasta kannattaa syöttää, ja varoa venyttämästä sitä. Tarvittaessa sauman yhteyteen voi ommella myös joustonauhaa. Saumat voi usein ommella suoraan saumurilla"

      Poista
  2. Kiitos vihjeestä.Vasta tein pienille tytöille Metsolan ja Marimekon trikoista lekkareita.Täytyypä katsoa,olivatko juuri tuota kangasta.Ainakin luulen,että ei ollut kuminauhaa mukana.